Afspraken
Zo maakt u een afspraak
Iedere werkdag is er spreekuur tussen 8.00 en 17.00 uur. Hiervoor moet u altijd eerst een afspraak maken. Wilt u nog op dezelfde dag naar de dokter, dan kunt u het beste aan het begin van de ochtend bellen voor een afspraak.
De assistente vraagt altijd wat de reden is voor uw afspraak. Dat doet zij om zo goed mogelijk in te schatten wat uw klachten zijn en of er spoed nodig is. De assistente is hiervoor opgeleid. Tijdens een consult kan één klacht worden besproken. Laat het ook weten als u meerdere klachten met de dokter wilt bespreken, zodat er voldoende tijd voor u wordt ingepland.
De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan.
Een afspraak maken kan ook, door in te loggen in de digitale ‘Patiëntenomgeving’ op onze website. Heeft u dat nog niet eerder gedaan? Maak dan even een account aan via de grote knop op de homepagina. De assistente belt u later om uw gegevens te verifiëren. Daarna kunt u een deel van uw dossier inzien, online afspraken maken, medicatie herhalen en vragen stellen.
Spoedzorg
Voor Eerste Hulp bij bijvoorbeeld verbrandingen of wonden, kunt u altijd direct terecht. Als het lukt wel graag van tevoren bellen of laten bellen dat u komt en met welke hulpvraag. Dan houdt de huisarts daar rekening mee.
Visite aanvragen
Als u te ziek of kwetsbaar bent om zelf naar de praktijk te komen, kan de huisarts u ook thuis bezoeken. U belt daarvoor ’s ochtends, voor 10.00 uur, naar de praktijk. De assistente beoordeelt (soms samen met uw huisarts) of de dokter bij u thuis komt. Huisbezoeken vinden in principe plaats tussen 12.00 en 14.00 uur.
In de praktijkruimte heeft de dokter meer mogelijkheden om u te onderzoeken en te behandelen dan bij u thuis. Als de mogelijkheid er is, kunt u beter naar de huisartsenpraktijk komen.
E-consult
U kunt ook een e-consult (een digitaal consult) aanvragen door in te loggen in de digitale Patiëntenomgeving. Bent u daar nog niet geregistreerd? Dan moet u eerst een account aanmaken.
Wij verzoeken u de voorwaarden eerst goed door te lezen voordat u een e-consult aanvraagt. Niet alle vragen zijn namelijk geschikt voor een e-consult.
Wij proberen uw vraag binnen twee werkdagen te beantwoorden.
Telefonisch spreekuur
Als de assistente u niet kan helpen, of als u telefonisch iets met de huisarts wilt overleggen, kan de assistente voor u een afspraak maken voor het telefonische spreekuur. De huisarts belt u dan terug. Ook kan de huisarts zelf met u een telefonisch consult afspreken, bijvoorbeeld om de resultaten van aangevraagd onderzoek te bespreken.
Assistente spreekuur
De assistente heeft dagelijks haar eigen spreekuur. Het is de bedoeling dat u hiervoor vooraf een afspraak maakt. U kunt terecht voor onder andere:
» oren uitspuiten
» injecties toedienen
» wratten aanstippen
» bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker (uitstrijkje)
» hechtingen verwijderen
» bloeddruk meten
Voor het maken van een uitstrijkje in het kader van het bevolkingsonderzoek, dient u de brief mee te nemen die u ontvangen hebt van de organisatie ‘Bevolkingsonderzoek Nederland’.
Urine onderzoek
Denkt u dat u een blaasontsteking heeft? Dan kunt u het beste uw ochtendurine inleveren bij de assistente. Uw ochtendurine heeft namelijk lang in uw blaas gezeten, waardoor de aanwezigheid van ontstekingswaarden groter is. Bewaar uw urine in de koelkast totdat u de urine komt inleveren. Potjes om uw urine in op te vangen en in te leveren, kunt u gratis bij de praktijk ophalen, of kopen bij de drogist of apotheek. Vermeld uw naam en geboortedatum op het potje. Graag willen we u vragen om uw urine voor 9.30 uur te brengen. U kunt dan ‘s middags bellen voor de uitslag.
Consult via beeldbellen
Sinds kort is het ook mogelijk om een afspraak te maken voor een consult via beeldbellen. Zo’n videoconsult is een afspraak, waarbij u en de huisarts elkaar op een afgesproken tijdstip, via een beeldscherm zien en horen. U hoeft hiervoor niet naar de praktijk te komen. Enkele klachten die geschikt zijn voor beeldbellen zijn:
» Vragen over medicatie en medicatie-jaargesprekken
» Anticonceptie
» Hooikoorts en allergie
» Huidklachten (behalve moedervlekken)
» Tekenbeet
» SOA
Indien u twijfelt of uw klacht geschikt is voor beeldbellen, kunt u dit met de assistente bespreken.
U kunt deze afspraak zelf inplannen via de digitale Patiëntenomgeving (Patiëntenportaal) of door te bellen naar de assistente. We gebruiken de beveiligde omgeving ‘WeSeeDo’. U hoeft er geen software voor te installeren.
Afspraak afzeggen
Kunt u door omstandigheden toch niet op uw afspraak komen? Geef dit dan alstublieft uiterlijk 24 uur voor de afspraak aan de assistente door. We kunnen dan op het gereserveerde tijdstip een andere patiënt helpen. Als u niet, of te laat afzegt, kunnen wij een wegblijftarief van €15,- in rekening brengen. Deze kunt u niet terugvragen bij de zorgverzekeraar.
Het kan natuurlijk zijn dat er een bijzondere reden is waarom u verhinderd was, zonder af te bellen. Of misschien was u niet in de gelegenheid om dit 24 uur voor de afspraak te doen. Laat dit dan even aan de assistente weten.